Ferrari Dino 308 GT/4
        Infoplaatje  
Autofabrikant : Ferrari
Land : Italiƫ
Fabriek :

Maranello

Aantal :  
Productiejaren : 1973 - 1976
Type : Sport Car
Opvolger van : Dino 246
Vervangen door : Ferrari 328
Uitvoeringen :  
Motoren : 3.000 cc / V8
Max. Snelheid :  
   
Plaats van foto : Antwerp Classic salon - 2013
Antwerpen - Belgiƫ
 
Datum foto :

1 maart 2013

   

 

Dino is de naam van een tussen 1959 en 1979 door Ferrari en Fiat gebouwde reeks sportwagens.

Na de tragische dood van Enzo Ferrari's zoon (Alfre)Dino Ferrari in 1956 besluit Enzo Ferrari als postuum eerbetoon de pas mede door zijn zoon ontwikkelde, relatief bescheiden aluminium 2 liter V6 motor (3 dubbele Weber-carburatoren) naar hem te noemen. Alle door Ferrari gebouwde V6 motoren dragen vanaf dat moment de naam 'Dino'. Wanneer in 1964 door een verandering in het reglement enkel wagens met een motortype waarvan er minstens 500 in serie zijn geproduceerd mogen meedoen aan de Formule 2-competitie vormt dit een probleem voor het Ferrari-concern. Midden jaren 60 is dit nog maar een kleine fabriek waar slechts 700 wagens per jaar kunnen gebouwd worden. Daarom besluit Ferrari hulp te zoeken bij Fiat. Het grote Fiatconcern zal de door Ferrari ontworpen V6-motoren bouwen, waarvan men een deel in auto's onder eigen naam mag verkopen, terwijl Ferrari zo de Dino-homologatie krijgt voor F2-deelname. De relatie tussen de fabrieken leidt in 1969 tot een meerderheidsparticipatie van Fiat in Ferrari.

The 308 GT4 was produced from 1973 to April 1980. Initially branded "Dino", the 308 GT4 was Ferrari's first V-8 production automobile.

The 308 was a 2+2 with a wheelbase of 100.4 inches (2,550 mm). The 308 was designed by Bertone; with its angular wedge shape, it looked quite different from the 206/246 from which it was derived.

The 308 GT4 V-8 had a 90-degree, dual-overhead-camshaft, 2927 cc motor with 4 Weber carburetors which produced 250 hp (186 kW). The V-8 block and heads were made of an aluminum alloy. The compression ratio was 8.8:1. The American version had a timing change and an air-pump; it produced a modest 230 hp (172 kW). The GT4 weighed 2535 pounds.

The 308 GT4 wore the Dino badge until May 1976, when it finally got the Ferrari "Prancing Horse" badge on the hood, wheels, and the steering wheel.


   
   
  Bron : Wikipedia