Matra Murena S | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Infoplaatje | ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Matra Murena is een automodel van de Franse autofabrikant Matra Automobile dat van 1980 tot en met 1983 is gebouwd in de Matrafabriek te Romorantin. Door de samenwerking met PSA is de auto onder de merknaam Talbot verkocht als Talbot-Matra Murena. In september 1980 kwam de opvolger van de Matra Bagheera, de Murena, op de markt. De carrosserie, getekend door Antonis Volanis, was van met glasfiber versterkt polyester. Door het chassis thermisch te verzinken werd het roestprobleem, dat de Bagheera zo berucht maakte, vrijwel opgelost. Het unieke driezitsconcept en de middenmotor bleven, de lichtmetalen achteras van de Bagheera werd vervangen door een conventioneel stalen exemplaar. De versnellingsbak met 5 versnellingen was afkomstig van de Citroën CX, de voorwielophanging en stuurinrichting waren van Simca. Oorspronkelijk was de 2 liter-Renault Douvrin-motor (o.a. toegepast in de Citroën CX 20) voorzien, maar Renault stond het gebruik hiervan niet toe, omdat ze concurrentie vreesden met hun eigen Renault Fuego. Er waren twee versies leverbaar, een instapmodel Murena 1.6 met de 1592cc Simca type 315-motor van de Talbot Solara, gevolgd door een luxere versie Murena 2.2 met de 2155cc Simca type 180-motor van de Talbot Tagora. Deze laatste bezorgde de Murena een meer bij het model passende prestaties, maar de introductie ervan werd vertraagd tot februari 1981 door problemen met de koeling. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bron : Wikipedia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||