Matra Murena S
        Infoplaatje  
Autofabrikant : Matra Automobile
Land : Frankrijk
Fabriek :  
Aantal :  
Productiejaren : 1983 - 1984
Type :  
Opvolger van : Matra Bagheera
Vervangen door : geen
Uitvoeringen :  
Motoren : 1600 cc, 2200 cc
Max. Snelheid :  
   
Plaats van foto : Flanders Collection Car Gent - 2015
Oost Vlanderen - België
 
Datum foto :

21 februari 2015

   

 

De Matra Murena is een automodel van de Franse autofabrikant Matra Automobile dat van 1980 tot en met 1983 is gebouwd in de Matrafabriek te Romorantin. Door de samenwerking met PSA is de auto onder de merknaam Talbot verkocht als Talbot-Matra Murena.

In september 1980 kwam de opvolger van de Matra Bagheera, de Murena, op de markt. De carrosserie, getekend door Antonis Volanis, was van met glasfiber versterkt polyester. Door het chassis thermisch te verzinken werd het roestprobleem, dat de Bagheera zo berucht maakte, vrijwel opgelost. Het unieke driezitsconcept en de middenmotor bleven, de lichtmetalen achteras van de Bagheera werd vervangen door een conventioneel stalen exemplaar. De versnellingsbak met 5 versnellingen was afkomstig van de Citroën CX, de voorwielophanging en stuurinrichting waren van Simca. Oorspronkelijk was de 2 liter-Renault Douvrin-motor (o.a. toegepast in de Citroën CX 20) voorzien, maar Renault stond het gebruik hiervan niet toe, omdat ze concurrentie vreesden met hun eigen Renault Fuego.

Er waren twee versies leverbaar, een instapmodel Murena 1.6 met de 1592cc Simca type 315-motor van de Talbot Solara, gevolgd door een luxere versie Murena 2.2 met de 2155cc Simca type 180-motor van de Talbot Tagora. Deze laatste bezorgde de Murena een meer bij het model passende prestaties, maar de introductie ervan werd vertraagd tot februari 1981 door problemen met de koeling.

Qua uitrusting zijn er voor de Murena 1.6 6Jx14-lichtmetalen velgen (standaard werden 5,5Jx13-stalen velgen geleverd), getint glas en elektrisch bedienbare portierramen als optie te verkrijgen; bij de Murena 2.2 zijn deze standaard. Tevens heeft de 2.2 een console voor de versnellingspook, velours bekleding en een verstelbare voetenbank voor de passagiers. Uiterlijk verschilt de 2.2 alleen door een iets lagere achtervering en de "2.2" aanduiding op de B-stijl en rechts op het dashboard.

De Murena heeft, net als de Bagheera, verschillende bandenmaten voor en achter. De auto's met 13-inch-velgen werden met Michelin XVS-banden geleverd (175/70HR13 voor, 195/70HR13 achter), die met 14 inch-velgen met Pirelli P6 (185/60HR14 voor, 195/60HR14 achter).

De Murena was in eerste instantie alleen leverbaar in de kleur Platine (beige metallic), pas tegen het eind van modeljaar 1981 werden er Murena's in andere kleuren geleverd. De meeste Murena's die thans rondrijden, zijn al eens overgespoten, omdat de lak na verloop van tijd onder invloed van UV-licht gaat verkleuren.

   
   
  Bron : Wikipedia