Triumph TR 4 A IRS
        Infoplaatje  
Autofabrikant : Triumph Motor Company
Land : Engeland
Fabriek : Coventry
Aantal : 28.465
Productiejaren : 1965 - 1967
Type :  
Opvolger van : Triumph TR 4
Vervangen door : Triumph TR 5
Uitvoeringen : 2 deurs roadster
Motoren : 2.138 cc
Max. Snelheid :  
   
Plaats van foto : Blauwbuik Toerrit Eksaarde - 2013
Oost Vlaanderen - Belgiƫ
 
Datum foto :

15 september 2013

   

 

De Triumph TR-serie bestaat uit een reeks sportwagens, gebouwd door de Standard Motor Company uit Coventry, Engeland.

"TR" staat voor Triumph Roadster. De serie bestaat uit 8 modellen die, vanaf de TR 1 tot en met de TR 6, een doorontwikkeling zijn van het daaraan voorafgaande model. Alleen de TR 7 en 8 waren echt nieuwe concepten maar wel bedoeld de TR-lijn voort te zetten .
The Triumph TR4A was built between 1965 and 1968 by the Triumph Motor Company in the United Kingdom.

De Triumph TR 4 was grotendeels gebaseerd op TR 3 techniek maar het was uiterlijk een volslagen andere auto. Heldere strak vloeiende lijnen en een robuust/ stoere uitstraling kenmerkten de TR 4. Functioneel was er veel verbeterd, de TR had nu een ruim interieur en een goed toegankelijke motorruimte. Ook de TR 4 werd voortdurend verfijnd; in 1964 verscheen de TR 4a (met enige detailwijzigingen) en de 4a IRS met onafhankelijke achterwielophanging. De jaren zestig waren Triumphs hoogtijdagen, de TR 4 verkocht goed en de goedkopere Triumph Spitfire was een absolute bestseller.

Omdat het chassis-ontwerp nog steeds afstamde van de TR 2 en het comfort en de wegligging van die auto al niet tot het beste behoorde, werd het in 1965 noodzakelijk om het chassis en de wielophanging te herzien. Besloten werd om de achterwielophanging onafhankelijk te maken en men gebruikte hiervoor de onderdelen van de Triumph 2000 saloon, de gezinsauto van het concern.
De auto kreeg een nieuwe typeaanduiding: TR 4A met op de achterklep de vermelding "IRS" : Independant Rear Suspension. Hoewel het de auto comfortabeler maakte bestond er ook kritiek: Het chassis moest dramatisch gewijzigd worden om de onafhankelijke achterwielophanging mogelijk te maken en aangezien het in aanvang al aan de slappe kant was, was het er niet stijver op geworden.

   
   
  Bron : Wikipedia